کم جمعیت ترین کشور جهان کدام کشور است؟

واتیکان کم جمعیت ترین کشور جهان
واتیکان کم جمعیت ترین کشور جهان

ایالت واتیکان کم جمعیت ترین کشور جهان (به انگلیسی: Vatican City State)، یا سریر مقدس (به انگلیسی: The Holy See)، کوچکترین کشور جهان از نظر مساحت و جمعیت است، در ضمن یک ایالت کاملاً مستقل است. جایی که از قوانین خودش پیروی می کند، پرچم خودش را دارد و ارتش خودش را هم دارد. ایالت واتیکان محل اقامت پاپ ایمان مسیحی است و به عنوان مرکز معنوی میلیون ها مسیحی کاتولیک رومی در سراسر جهان عمل می کند.

پایتخت واتیکان شهر واتیکان (به انگلیسی: Vatican City) است و واتیکان از سیستم حکومتی اختیاری کلیسای سلطنتی پیروی می کند که به عنوان سلطنت مطلق توصیف می شود. رئیس دولت پاپ است و او حاکم سه قوه مقننه، قضائیه و مجریه است. پاپ از طریق انتخابات توسط کاردینال هایی که کمتر از 80 سال سن دارند انتخاب می شود. پاپی که به عنوان رئیس دولت انتخاب می شود بلافاصله پس از پذیرش منصوب می شود.

نام گذاری کم جمعیت ترین کشور جهان

نام واتیکان به دلیل تپه ای است که این کشور بر روی آن قرار دارد و به آن (Mons Vaticanus) می گویند. نام این تپه از کلمه لاتین (vaticinari) گرفته شده است که به معنای پیش بینی است. این به دلیل گسترش فالگیرها و پیشگوها است که در دوره رومیان به این منطقه رفت و آمد می کردند. در مورد نام سریر مقدس (به انگلیسی: The Holy See)، از زبان یونانی آمده است. در جایی که کلمه (مقدس) به کلمه یونانی (hera) به معنای مقدس و کلمه (see) به کلمه لاتین (sedes) اشاره دارد که به معنای صندلی است. نام کامل به مقر اسقفی اشاره دارد.

جغرافیای واتیکان

واتیکان در سمت راست رودخانه تیبر بر روی تپه ای در مرکز شهر رم ، پایتخت جمهوری ایتالیا واقع شده است، جایی که شهر رم از هر طرف توسط واتیکان احاطه شده است. یک دیوار آهکی ویژه ایالت واتیکان را از شهر رم جدا می کند. مساحت ایالت واتیکان 0.44 کیلومتر مربع تخمین زده شده است . پنج ورودی به واتیکان وجود دارد که توسط گارد پاپ سوئیس و ژاندارمری ایالت واتیکان محافظت می شود.  مختصات شهر بین °41’54N و 12°27’E گسترش یافته است.

جمعیت واتیکان

بر اساس آمار سال 2015، جمعیت واتیکان 1000 نفر است. نرخ رشد جمعیت این کشور 0 درصد است. تراکم جمعیت واتیکان 2273 نفر در کیلومتر مربع است. واتیکان عمدتاً از دو گروه قومی، سوئیسی و ایتالیایی، علاوه بر نژادهای دیگر موجود در آن، تشکیل شده است. مردم به زبان های ایتالیایی، لاتین، فرانسوی و تعدادی زبان دیگر صحبت می کنند.

تعداد شهروندان واتیکان 450 نفر است، در حالی که بقیه مردم دارای مجوز اقامت، به طور دائم یا موقت هستند، اما تابعیت ندارند. تقریبا نیمی از جمعیت واتیکان در آن زندگی نمی کنند. ماهیت کار آنها به عنوان کارکنان دیپلماتیک ایجاب می کند که در کشورهای مختلف در سراسر جهان زندگی کنند. در مورد جمعیت دائمی واتیکان، طبق آمار سال 2011، این جمعیت شامل 71 کاردینال، 109 عضو گارد سوئیس، 51 روحانی و یک راهبه است. به درخواست سنت پیتر، پاپ باید به عنوان حاکم شهر در واتیکان اقامت کند.

تاریخ واتیکان 

واتیکان کم جمعیت ترین کشور جهان از دوران باستان در همان مکانی که امروز است وجود داشته است. در دوران روم، زمین‌ هایی در اطراف ایالت واتیکان مستقر شد و ساختمان‌ های زیادی ساخته شد، و تاریخ نشان می‌ دهد که سنت پیتر، یکی از دوازده شاگرد، در این منطقه در جریان آزار و اذیت مسیحیان توسط رومیان در سال 64 پس از میلاد به شهادت رسید، دولت واتیکان بعداً بر روی مقبره سنت پیتر تأسیس شد، در حالی که که مقبره او مرکز ایالت را تشکیل می دهد. پس از به رسمیت شناختن رسمی دین مسیحیت در سال 313 پس از میلاد، امپراتور کنستانتین کلیسای بزرگی را در سال 324 پس از میلاد ساخت.

هنگامی که پادشاهی ایتالیا در سال 1870 متحد شد، دولت ایتالیا کنترل تمام اراضی متعلق به کلیسا را ​​به دست گرفت، که آتش جنگ بین کلیسای کاتولیک و دولت را شعله‌ور کرد. کلیسا از به رسمیت شناختن دولت ایتالیا امتناع کرد و پاپ پیوس نهم خود را زندانی واتیکان اعلام کرد و او و همراهانش نزدیک به 60 سال از ترک واتیکان خودداری کردند.  اختلافات زیادی بین کلیسای کاتولیک و دولت ایتالیا در مورد اداره امور سیاسی و مذهبی ایالت وجود داشته است.

در 11 فوریه 1929، درگیری بین کلیسای کاتولیک و پادشاهی ایتالیا با امضای قراردادهای لاتران، که در 7 ژوئن 1929 رسماً تصویب شد، حل شد. این توافقنامه ها برای به رسمیت شناختن ایالت واتیکان به عنوان یک کشور مستقل با خودمختاری خاص خود پیش بینی شده بود. در سال 1970، پاپ پل ششم فرمان انحلال نیروهای نظامی پاپ را صادر کرد، به استثنای گارد سوئیس که تا به امروز از شهر محافظت می کند.  گزارش شده است که موسولینی قرارداد را با کلیسای کاتولیک امضا کرد و 92 میلیون دلار غرامت دریافت کرد.

 

گردشگری کم جمعیت ترین کشور جهان

علیرغم اینکه واتیکان یک مرکز مذهبی است، سالانه میلیون ها گردشگر را جذب می کند. واتیکان خانه بسیاری از بناهای معروف و مهم مسیحی و همچنین موزه های بسیاری است. واتیکان همچنین مکان مقدس کاتولیک های مسیحی است. سالانه میلیون ها زائر برای زیارت اماکن مقدس آن جمع می شوند. در سال 1984 شهر واتیکان به دلیل اهمیت بالا در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. از مهم ترین مکان های گردشگری و مذهبی واتیکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلیسای سنت پیتر : این کلیسای مهم ترین کلیسای جهان و مهمترین نقطه عطف مسیحیان است. این کلیسا در سال 1506 پس از میلاد ساخته شد و محراب‌ها و بناهای تاریخی سنگفرش شده زیادی را در قالب معماری چشمگیر در خود جای داده است. گنبد کلیسای جامع توسط میکل آنژ ساخته شده است که گردشگران می توانند از زیباترین منظره شهر رم لذت ببرند.
  • میدان سنت پیتر : میدانی است که بازدیدکنندگان از طریق آن وارد واتیکان می شوند. این میدان توسط مجسمه ساز برنینی در زمان سلطنت پاپ الکساندر هفتم (1657-1667م) ساخته شده است. این میدان توسط 248 ستون احاطه شده است، بنابراین چهار ردیف را تشکیل می دهد که در بالای هر یک از آنها 140 مجسمه از قدیسان قرار دارد. در مرکز میدان یک ابلیسک مصری به طول 25.31 متر قرار دارد که در سال 38 پس از میلاد توسط امپراتور کالیگولا از مصر آورده شده است.
  • موزه‌های واتیکان کم جمعیت ترین کشور جهان : واتیکان کم جمعیت ترین کشور جهان دارای یک مجموعه موزه است که شامل چهار موزه و گالری است که هر یک شامل مجموعه‌ ای متفاوت از هنر، نقاشی، مجسمه‌ ها و تندیس های شگفت‌ انگیز است. موزه‌های واتیکان تحت حمایت دو پاپ قرن هجدهم تأسیس شدند. آنها پاپ کلمنت چهاردهم (1769-1774) و پیوس ششم (1775-1799) هستند. موزه‌ها عبارتند از: موزه Bio-Clementine، موزه Chiaramonte، موزه Gregorian Etrusco و موزه Gregorian Egyptian. [15]

 

اقتصاد

واتیکان کم جمعیت ترین کشور جهان
واتیکان کم جمعیت ترین کشور جهان

اقتصاد ایالت واتیکان کم جمعیت ترین کشور دنیا به منابع درآمدی متعددی بستگی دارد که مهم‌ترین آنها کمک‌ های مالی افراد، مؤسسات و اسقف‌ های کاتولیک، علاوه بر درآمد املاک و مستغلات برای ساختمان‌ های واتیکان است. این کمک ها به تأمین مالی صندوق رومی کوریا برای خدمات به کلیساها کمک می کند.کمک های مالی همچنین به تأمین مالی مأموریت های دیپلماتیک و رسانه ها برای واتیکان کمک می کند.

گردشگری همچنین منبع درآمد مهمی برای واتیکان است که مستقیماً از هزینه ورودی موزه ها، فروش سوغات گردشگری و تمبر به دست می آید. در حالی که هزینه های دولتی از دستمزد و سایر هزینه های کارکنان تشکیل شده است. واتیکان در سال 2012 مازاد مالی کمی را ثبت کرد، اما در سال 2013 به دلیل کاهش قیمت طلا ، کسری مالی 32 میلیون دلاری را ثبت کرد . در سال 2014، پاپ فرانسیس یک دبیرخانه اقتصادی برای نظارت بر امور مالی و مخارج در کشور تأسیس کرد.

 

عارف قهرمانزاده
متخصص برجسته مدیریت گردشگری و مدیر فروش شرکت آریا گشت ماکو با تجربه 10 ساله در زمینه تدوین برنامه‌های تفریحی و گردشگری و در بازاریابی خدمات گردشگری، شناخته شده است.